Grupa mixtă de vârstă 1.8 – 3 ani

Copii

O grupă de copii cu vârste mixte între 1.8 luni si 3 ani, cu un raport de 1 adult la maxim 6 copii si o capacitate de maxim 12 copii pe grupa.

Educatori

Grupa este coordonata de 2 educatori, unul cu experiență in Montessori, si unul cu calificare si experiență in securizarea emoțională a copiilor.

Mediu pregătit

Mediu pregătit de la Arcadia este un spațiu în care copilul își îndreaptă energia către a se dezvolta pe sine însuși, pentru a deveni un individ autonom funcțional.

A deveni un om separat, atât funcțional, cat si emoțional, reprezintă chintesența călătoriei copilului.

Pentru a face asta, copilul are niște adulți care îi îndeplinesc nevoia de atașament, pentru că vrem să-l eliberăm pe copil de această preocupare , pentru a se ocupa de maturizarea sa independentă.

Abia atunci își poate focusa energia către a se dezvolta pe sine însuși, pentru a deveni un individ autonom.

Atașamentul securizant fata de adult este spațiul in care copilul se poate maturiza sănătos. Secretul pentru a face asta este să ne asiguram că copilul nu trebuie să facă eforturi să-și îndeplinească nevoia de contact si de apropriere, mai exact nevoia de a fi văzut si validat pentru cine este.

Atmosfera din mediul de la clasă demonstrează simplu ca „îmi pasă de tine” și nu „îmi pasă de tine dacă te porți așa si așa”.

Copilul nu trebuie să facă ceva sau să fie într-un anume fel pentru a câștiga iubirea adultului, mai concret, nu poate face nimic, pentru că iubirea nu poate fi câștigată sau pierdută. Copilul simte iubirea adultului, indiferent din ce zona acționează – buna sau rea. El poate fi leneș, neplăcut, plângăcios, necooperant, violent, si el tot simte că este iubit.

Adulții de la clasă creează un mediu în care copilul se va simți in largul lui să-si aducă neliniștea, agitația si toate stările sale neplăcute adultului știind ca adultului îi pasă si îi va primi cu neliniștea sa.

Copilul are nevoie să experimenteze suficientă securitate emoțională pentru ca energia necesară propriei maturizări sa apară.

Este ca si cum creierul lui ar spune: mulțumesc tare mult, asta este ceea ce am nevoie, și acum mă pot ocupa de dezvoltarea mea pentru a ajunge o ființă autonomă si separată. Nu am nevoie să mă străduiesc sau să lupt pentru a mă simți iubit, rezervorul meu a fost umplut, așadar mă ocup de călătoria mea de explorare acum.

Din postura de educatori, permanent căutam modalități să transmitem inacceptarea anumitor comportamente în așa fel încât copilul să se simtă în continuare iubit si acceptat pentru cine este.

Materiale

Materialele din mediul pregătit cuprind 3 arii de dezvoltare:

  • Dezvoltarea motricității psiho-senzoriale (coordonare mana-ochi, echilibru si activități stereognostice;
  • Limbaj: vocabular (animale, păsări, fructe, legume, obiecte din interior sau exterior), potrivire, cărți, exprimarea verbala si auto-exprimarea prin arta si muzica;
  • Viața practica:
  • Grija fata de sine, grija fata de mediu si mutarea obiectelor din mediu;
  • Pregătirea unei gustări: taiere banana/castravete/mar, feliere ou, stoarcere portocala, curățare ou, morcov, întindere unt sau brânză pe pâine

Curricula. Ce învață copilul efectiv fiind in acest mediu?

Copilul înțelege că:

  • adulții din mediu sunt calzi si foarte drăguți si sunt întotdeauna disponibili să le cer ajutorul, atunci când am nevoie sa mă simt in siguranță si totodată sa mă ajute sa mă simt bine;
  • adulții întotdeauna mă vor plăcea si îmi vor arata acest lucru, chiar si atunci când „greșesc” si mă vor ajuta sa simt ca aparțin si am locul meu in grup;
  • adulților le pasă de cum mă simt si cum vorbesc si cum acționez si sunt uimiți de abilitățile mele si mă simt văzut, validat si onorat pentru cine sunt ;
  • mă pot exprima pe mine așa cum sunt: mă simt, vorbesc, acționez, mă comport si mă expun așa cum mă simt eu ;
  • este liber să exploreze, sa își manifeste curiozitatea si interesul, să poată lucra cu ce își dorește, să se odihnească când are nevoie, că materialul este la dispoziția lui, din momentul în care l-a ales, si spațiul îi este protejat de adult;
  • eu dobândesc încrederea experențial ca pot iniția, lucra si finaliza un material si pot cere ajutorul, atunci când am eu nevoie de el

Copilul dobândește următoarele abilități fiind în mediul pregătit zi de zi:

  • grija față de sine: mă spăl, mă dezbrac, mă îmbrac, fac la WC, mă pot alimenta singur, îmi pot pune singur de mâncare, îmi pot pregăti o gustare, pot sa-mi pun masa, sa-mi strâng masa ;
  • grija față de mediu: curățatul mesei, oglinzii, lustruirea metalului/lemnului, îngrijirea unei plante;
  • activități motrice grosiere (in interior si in exterior): a merge, a se cățăra, a alerga, a sări, a se balansa, a urca scările, a manevra o bicicleta;
  • activități motrice fine: a prinde mânere de dimensiuni diferite, a ajunge, a deschide, a închide, a manevra foarfeca, a construi diferite obiecte din lemn, a prelua obiecte, a transfera obiecte, a înșuruba, a deșuruba, a desena, a picta, a folosi diferite echipamente;
  • limbaj: a numi obiecte, a descrie acțiuni si intenții, a vorbi pe imagini, a conversa, a asculta muzica, a cânta;
  • abilități sociale: dezvoltă maniere prin interacțiunea cu adulții, cu colegii si prin jocuri de grup coordonate de adult.