Grupa mixtă de vârstă 3-6 ani
Copii
O grupă de copii cu vârste mixte între 3 si 6 ani, cu un raport de 1 adult la 12 copii si o capacitate de 35 de copii pe grupa.
Educatori
Grupa este coordonata de 1 educator, cu certificare AMI (Asociatia Montessori Internațională) si experiență in Montessori de 5 ani, încă 1 educator in pregătire si 1 profesor de limba engleza.
Mediu pregătit
Mediu pregătit de la Arcadia este un spațiu în care copilul își îndreaptă energia către a se dezvolta pe sine însuși, pentru a deveni un individ autonom funcțional.
A deveni un om separat, atât funcțional, cat si emoțional, reprezintă chintesența călătoriei copilului.
Pentru a face asta, copilul are niște adulți care îi îndeplinesc nevoia de atașament, pentru că vrem să-l eliberăm pe copil de această preocupare , pentru a se ocupa de maturizarea sa independentă.
Abia atunci își poate focusa energia către a se dezvolta pe sine însuși, pentru a deveni un individ autonom.
Atașamentul securizant fata de adult este spațiul in care copilul se poate maturiza sănătos. Secretul pentru a face asta este să ne asiguram că copilul nu trebuie să facă eforturi să-și îndeplinească nevoia de contact si de apropriere, mai exact nevoia de a fi văzut si validat pentru cine este.
Atmosfera din mediul de la clasă demonstrează simplu ca „îmi pasă de tine” și nu „îmi pasă de tine dacă te porți așa si așa”.
Copilul nu trebuie să facă ceva sau să fie într-un anume fel pentru a câștiga iubirea adultului, mai concret, nu poate face nimic, pentru că iubirea nu poate fi câștigată sau pierdută. Copilul simte iubirea adultului, indiferent din ce zona acționează – buna sau rea. El poate fi leneș, neplăcut, plângăcios, necooperant, violent, si el tot simte că este iubit.
Adulții de la clasă creează un mediu în care copilul se va simți in largul lui să-si aducă neliniștea, agitația si toate stările sale neplăcute adultului știind ca adultului îi pasă si îi va primi cu neliniștea sa.
Copilul are nevoie să experimenteze suficientă securitate emoțională pentru ca energia necesară propriei maturizări sa apară.
Este ca si cum creierul lui ar spune: mulțumesc tare mult, asta este ceea ce am nevoie, și acum mă pot ocupa de dezvoltarea mea pentru a ajunge o ființă autonomă si separată. Nu am nevoie să mă străduiesc sau să lupt pentru a mă simți iubit, rezervorul meu a fost umplut, așadar mă ocup de călătoria mea de explorare acum.
Din postura de educatori, permanent căutam modalități să transmitem inacceptarea anumitor comportamente în așa fel încât copilul să se simtă în continuare iubit si acceptat pentru cine este.
Materiale
Materialele din mediul pregătit cuprinde 5 arii de dezvoltare:
- Viața practică:
- Grija față de sine și grija față de mediu;
- Grație și curtoazie
- Controlul si coordonarea mișcărilor
Prin activitățile de viață practica, copilul acumulează abilități ale vieții de zi cu zi, pregătirea unei gustări, îmbrăcarea, dezbrăcarea, si grija fata de mediu. Aceste activități extind puterea concentrării si dezvolta coordonarea mișcărilor.
- Senzorial – explorarea si dezvoltarea simțurilor:
- Atingere – tablete de asprimi diferite, sticlele termice, cutia cu diferite texturi;
- Vizual – cilindrii cu mâner, turnul roz, scara maro, barele senzoriale, tăblițele colorate, cabinetul geometric;
- Stereognostic – forme geometrice, sortare, săculețul misterios cu obiecte familiare
- Auditiv – cutia cu cilindrii cu sunet
- Olfactiv – sticluțele cu miros;
- Gustativ – sticluțele cu gust;
- Impresii mixate – forme geometrice gradate, cubul binomial, cubul trinomial, arcul roman, cilindrii colorați fără mâner;
- Extensii: puzzle botanice, cabinetul cu frunze, jocuri senzoriale (potrivirea cu mediul, potrivirea la distanță, joc de vocabular si memorie.
Prin interacțiunea cu materialele senzoriale care izolează un singur simt, copilul experimentează lumea prin simțurile sale, într-un mod care pune bazele fundației fizice si mentale pentru învățarea viitoare.
- Limbaj
- Limba vorbita (îmbogățirea vocabularului prin carduri si experiențe de limbaj modelate – cărți, story telling cărți, experiențe de limbaj ghidate prin conversații si jocul întrebărilor)
- Scrisul – jocul sunetelor, literele cu glaspapir, alfabetul mobil, inserturile metalice;
- Cititul – cutia cu obiecte fonetice, cutia cu fonograme, puzzle de cuvinte, clasificare prin citire, funcția cuvintelor, analiza citirii.
Prin aceste materiale, copilul devine familiar cu sunetele si simbolurile literelor care-l duc natural la citire si la scriere. Noi introducem engleza ca limba secundară într-un moment in care el este emoțional si cognitiv receptiv sa absoarbă.
- Matematică
- Numerele de la 1-10
- Sistemul zecimal static
- Sistemul zecimal dinamic
- Numărarea
- Explorarea si memorizarea unor combinații esențiale (jocul șarpelui, adunarea, scăderea, înmulțirea, împărțirea)
- Trecerea la abstract (socotitoarea mica, socotitoarea mare, împărțirea cu tuburi)
- Fracții
Copilul învață sa exploreze matematica prin explorarea materialelor concrete cum ar fi barele numerice care sunt destinate sa izoleze un concept pentru a-l pregăti pentru asocierea cu abstractul. Scopul ariei de matematica este ca fiecare copil sa dezvolte iubirea pentru numere, pentru strategiile de rezolvare a problemelor, pentru abilitățile de adunare, scădere, înmulțire, împărțire si încrederea în folosirea numerelor in viața de zi cu zi.
- Cultura – arta, muzica, geografie, botanica si știința
- Puzzle cu continentele;
- Formele cu pământ si apa;
- Pârțile unei plante, unei frunze, unei flori, explorarea materialelor cu lupa, cabinetul cu frunze si carduri
- Activități de arta auto-direcționate: pictura, colaj, desen, modelare lut)
Copilul învață abilități precum a tăia, a decupa, a lipi, a picta, a desena, a modela, a cânta la diverse instrumente muzicale.
La științe învață despre vreme si climat, despre plantarea si îngrijirea plantelor, despre hrana și nutriție, despre a pluti si a scufunda, despre gravitație, despre magnetism, va dezvolta abilități de observare științifică.
La geografie și istorie copilul va învăța despre tradiții pe care alte popoare le celebrează folosind mâncarea, cântecele si dansul. Învață despre formele de relief si despre tari folosind puzzle-uri fiecărui continent.
Curricula. Ce învață copilul efectiv fiind in acest mediu?
Copilul dobândește următoarele abilități fiind în mediul pregătit zi de zi:
- Își dezvolta puterea de concentrare;
- Copilul se duce către zone care-i stârnesc interesul si de aici, își extinde interesul dezvoltând abilități și aceste abilități îi dau o satisfacție enormă;
- Începând de la 3 ani, apar mugurii conștiinței si acum copilul este capabil sa abordeze mediul deliberat si conștient si începe o noua perioada de construcție si consolidare a celor acumulate pana acum;
- Copilul își da seama de ce poate face si ce nu funcționează si cum poate corecta prin „try and error”. Copilul este interesat in a face mai bine, si permanent se testează pentru ca este important pentru el ca evoluția sa fie asigurata. Natura lui tinde este acuratețe si modalitatea prin care o obține este foarte atrăgătoare pentru el;
- Mișcările copilului devin conștiente si voluntare in relație cu mediul;
- Devine capabil de independența sa folosind puterea lui de a alege si de a lucra singur fără întrerupere;
- Învață si desfășoară activități practice precum măturatul, praful, aranjarea lucrurilor, stabilirea mesei pentru mese, așteptarea la masă, spălarea vaselor etc., și, în același timp, învață să se ocupe de nevoile personale, să se spele, să facă dușuri, să-și pieptene părul, să facă baie, să se îmbrace și să se dezbrace, să-și închidă hainele în dulap, sau să le pună în sertare, să-și lustruiască pantofii.
Acest lucru are un scop cu adevărat educativ, nu utilitar . Reacția copilului poate fi descrisă ca o “explozie de independență” a tuturor ajutoarelor inutile care ]i suprimă activitatea și îl împiedică să-și demonstreze propriile capacități. Acest copil care învață să scrie la vârsta de patru ani și jumătate, care învață să citească spontan, și care uimesc pe toată lumea prin progresul lor în aritmetica.
Copilul înțelege că:
- adulții din mediu sunt calzi si foarte drăguți si sunt întotdeauna disponibili să le cer ajutorul, atunci când am nevoie sa mă simt in siguranță si totodată sa mă ajute sa mă simt bine;
- adulții întotdeauna mă vor plăcea si îmi vor arata acest lucru, chiar si atunci când „greșesc” si mă vor ajuta sa simt ca aparțin si am locul meu in grup;
- adulților le pasă de cum mă simt si cum vorbesc si cum acționez si sunt uimiți de abilitățile mele si mă simt văzut, validat si onorat pentru cine sunt ;
- mă pot exprima pe mine așa cum sunt: mă simt, vorbesc, acționez, mă comport si mă expun așa cum mă simt eu ;
- este liber să exploreze, sa își manifeste curiozitatea si interesul, să poată lucra cu ce își dorește, să se odihnească când are nevoie, că materialul este la dispoziția lui, din momentul în care l-a ales, si spațiul îi este protejat de adult;
- eu dobândesc încrederea experențial ca pot iniția, lucra si finaliza un material si pot cere ajutorul, atunci când am eu nevoie de el.